עצירת בריחת המוחות המבריקים לחו"ל – זה לא בלתי אפשרי

למרות שהנתונים לא ידועים במלואם, הערכות גורסות כי מעל ל-30,000 ישראלים עזבו את ישראל בשנים האחרונות, לטובת קריירה ענפה באקדמיה או בשוק התעסוקה. למעשה, הבריחה של טובי המוחות ממדינת ישראל נחשבת לאחת הבעיות החמורות ביותר, הן בשל אובדן של טאלנטים ומובילים בתחומם אבל גם בשל חוסר היכולת לספק להם את התשתית לפריחה והתקדמות אותה אפשר למצוא מעבר לים. אם בעבר הישראלים הללו קיבלו את הכינוי "יורדים" כיום רבים מבינים כי אין מדובר בהחלטה שאין לה מוצא, אלא ניתן לחזק שוב את הכוח של המדינה באמצעות עצירה של בריחת מוחות. כיצד מבצעים את זה? ובכן, אנחנו כאן עם כל הפרטים.

עצירת בריחת המוחות לחו"ל – פעולות אקטיביות

המוחות המבריקים ביותר של האקדמיה כמו גם עולם ההייטק כבר לא נמצאים כאן, ועדות לכך ניתן למצוא במספרים הולכים וגדלים של ישראלים אשר בוחרים לעזוב את גבולות המדינה. חשוב מאוד להשקיע בעצירת בריחת מוחות מאחר ובתור חברה מערבית, אנו חייבים להשקיע בהון האנושי אשר תומך בפריחה ושגשוג גם בתחום האקדמיה והמחקר אבל גם בתחומים נוספים, כמו למשל ענף ההייטק אשר הפך לענף המרכזי בכלכלה הישראלית. נקיטת פעולות בשטח באמצעות תוכניות ייעודיות מהווה תוכנית דגל בעבור רשות החדשנות אשר עוסקות בתחום מזה שנים ארוכות באמצעות קידום של מסלולי תמיכה אשר נועדו למשוך בחזרה את המוחות המבריקים שעזבו לחו"ל, לטובת חזרה לארץ.

מדובר בפעילות מאומצת המתבצעת במספר חזיתות ותוך שימת דגש על שינוי המאזן השלילי שעוזבים את ישראל. רשות החדשנות היא גוף ממשלתי הפועל במימון מלא מתוך הבנה כי הגדלת התקציבים לטובת קידום של חזרה לארץ בהתאם לקבלת הטבות, פתיחה של תקנים נוספים וכן סיוע כלכלי הוא המפתח למשיכה חוזרת של טובי המוחות לישראל והבנה כי באמצעות התמיכה של הרשות ניתן יהיה לקדם מהלכים אסטרטגיים שנועדו לבלום את המאזן של עזיבת הארץ ולהפוך אותו למנוע שלוקח בחשבון את אנשי המקצוע המוכשרים ביותר, כחלק ממיתוג מוצלח של ישראל כמדינה התומכת באקדמאיים כמו גם בעלי מקצוע שהחשיבות שלהם לצמיחה של הכלכלה הוא קריטי.

 

 

מיתוג מעסיק – נדבך משמעותי בעצירת ההגירה השלילית

כאשר לוקחים בחשבון כי מעבר לים מחכות הצעות מפתות מאוד בעבור בעלי מקצוע בתחום ההייטק, כל חברה מחויבת כיום לנקוט בשורה של צעדים מתוך מטרה להימנע מבריחה של בעלי מקצוע קריטיים כמו למשל מנהלי סייבר, פיתוח תוכנה ועוד. מיתוג מעסיק הוא הדרך של מעסיקים למשוך מוחות מבריקים מאחר ומדובר באסטרטגיית שיווק שהופכת את מקום העבודה למקום שבו טוב לעבוד, גם בעבור מצבת העובדים הקיימת וגם בעבור עובדים פוטנציאלים. מיתוג מוצלח המתבצע באמצעות חברה המתמחה בתחום מהווה בסיס מצוין  למשיכה של טאלנטים ושימור של העובד באמצעות ערך מוסף, כל זאת מתוך מטרה להפוך את מקום העבודה לא רק למקום שמעניק משכורת בכל חודש אלא גם למקום שרואה את הפוטנציאל ומקדם את העובד, בהתאם לערכים המזוהים עם החברה.

פועלים יחדיו לטובת שינוי מציאות

המציאות שבמסגרתה יותר ויותר ישראלים אקדמאיים ובעלי מקצועות חופשיים עוזבים את המדינה היא מציאות שאסור לנו לקבל, בייחוד על רקע ההבנה כי התעשייה הישראלית מבוססת קודם כל על ההון האנושי אותו צריך לטפח ולקדם. על כן, שורה של תוכניות מהפכניות אותה מקדמת רשות החדשנות לצד פעולות אקטיביות כמו מיתוג מעסיק מהווה את הדרך לפעול יחדיו לטובת שינוי המציאות.

לסיכום

בריחת המוחות מישראל היא בעיה שנוכחת בכל תחום, ובייחוד בתחום האקדמיה כמו גם ההייטק. החדשות הטובות הן שבאמצעות המעטפת המקצועית של רשות החדשנות כמו גם תוכניות רוחביות של מנהלים בכירים במשק, ניתן יהיה לשנות את התמונה ולקדם את ההון האנושי לעבר עתיד מזהיר, כאן בישראל.

נגישות